موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان

انتخاب يا پيشنهاد موضوع و چالش هاي آن

موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي، شماره ثبت 19994

 

1- مقدمه

اصلي ترين پژوهش دوره دانشجويي، واحد پايان نامه مي باشد و با خلق دانش از طريق نگارش پايان نامه، بر قدرت ابتكار و خلاقيت دانشجويان براي رفع مشكلات جامعه خويش افزوده مي شود. پايان نامه، به منزله عملكردي پژوهشي، بيانگر فعاليت علمي منسجم دانشجو است كه زير نظر استادان راهنما و مشاور اجرا مي گردد. ارائه يك پايان نامه مناسب، مي تواند سرآغازي براي پيش برد روند پژوهش در دانشگاه ها باشد. نوشتن پايان نامه، آخرين مرحله دوره كارشناسي ارشد و دكترا است؛ مرحله اي كه نخستين گام تحقيق جدي در عرصه هاي علمي است. سير طبيعي و منطقي رسيدن به اين مرحله، كه در طول دوران تحصيل پس از گذراندن واحدهاي روش تحقيق و انجام تكاليف پژوهشي، اندك اندك استعداد پژوهش در دانشجو شكوفا و توان انجام يك تحقيق علمي را در وي ايجاد شود، تا سرانجام ميزان استعداد و توان پژوهشي او در پايان نامه نشان داده شود.

دغدغه هاي دانشجويان تحصيلات تكميلي، انتخاب موضوع براي نگارش پايان نامه است. اين انتخاب، تصميمي مهم و سرنوشت ساز است. ميزان موفقيت دانشجويان اين مقاطع، به نحو قابل توجهي به اين انتخاب بستگي دارد. آنان معمولا در جست و جوي موضوعات تازه و اصيل براي پژوهش خود هستند و از تكراري بودن موضوع تحقيق خود نگرانند. اين نگراني زماني بيشتر مي شود كه درباره تقريبا هر موضوعي كه جست و جو مي كنند، خود را با دهها يا صدها اثر منتشر شده مواجه مي بينند. گويي درباره همه چيز، قبلا تحقيق شده است و ديگر موضوع تازه اي براي آنان باقي نمانده است. استادان راهنما نيز تمايلي به هدايت موضوعات تكراري ندارند و معمولا دانشجويان خويش را به اتخاذ موضوعات اصيل و جديد تشويق مي كنند.

اگر موضوعي بسيار جديد و بديع نيز به ذهنشان برسد، آن گاه نگران چگونگي انجام آن و دستيابي به پيشينه مناسب براي پژوهش خواهند بود. نتيجه اين وضعيت، هفته ها و گاه ماه ها سرگرداني دانشجويان براي انتخاب موضوع است؛ چراكه دانشجو خود را در طيفي از موضوعات گرفتار مي بيند كه در يك سوي آن، مباحث تكراري اما با سابقه غني پژوهشي است. از سوي ديگر آن، موضوعات جديدي كه پرداختن به آنها با دشواري هاي پيش بيني نشده همراه خواهد بود. چنانچه موضوع انتخاب شده مورد علاقه دانشجو نباشد، به سختي جنبه هاي متفاوت آن مورد بررسي عميق قرار مي گيرد و تأمل جدي روي آن براي دانشجويان دشوار خواهد بود. بر اساس اصول اخلاق پژوهش، پژوهشگران مؤظف هستند موضوعي را براي پژوهش خود انتخاب نمايند كه به خلق دانش جديد و توسعه مرزهاي علمي كمك كند. انتخاب موضوع، مرحله بسيار مهمي در ارتباط بين دانشجويان كارشناسي ارشد و استادان است كه مبناي كار پژوهش و نگارش پايان نامه است. در منابع مختلف، انديشمندان يكي از نخستين و حساس ترين مراحل طرح پژوهش را انتخاب مسئله مناسب و كوشش براي شناخت ابعاد مختلف آن بيان نموده اند. انتخاب و گزينش يك موضوع سنجيده و مطالعه شده، يك تحقيق علمي را به سرانجامي مورد تأييد مي رساند. بعكس، انتخاب نادرست موضوع و عدم دقت در اين انتخاب، كار تحقيق را در مراحل بعد با دشواري هايي روبه رو مي سازد و ممكن است تحقيق را به بيراهه و فرجامي غيرقابل تأييد از ديدگاه علمي سوق دهد. يكي از علل تحقيقات سطحي و بعضا نامعتبر در دانشگاه ها و مؤسسات تحقيقي، همين انتخاب ناسنجيده، غير عملي، مطالعه نشده و باري به هر جهت بودن موضوع پژوهش است.

 

2- چالش ها

يكي از مهم ترين مراحل فرايند انجام تحقيق است كه متأسفانه، در پژوهش دانشجويان كمتر به اين مرحله توجه مي شود. دانشجويان اغلب موضوعاتي را انتخاب مي كنند كه به دلايل مختلف، از جمله تكراري بودن موضوعات و ناديده گرفتن نيازهاي جامعه در تحقيقات كمتر ارزش علمي دارند. پژوهش مبتني بر مسئله، به جاي بررسي پژوهش هاي قبلي، به شكاف موجود در پيشينه و سؤالات پژوهش هاي قبلي مي پردازد. برخي مسائل و موضوعات قبلا بررسي و قطعيت آنها اعلام شده است و نياز به تكرار تحقيقات ندارند. اين قبيل تكرارها و موازي كاري ها، موجب مي شود تا روح نوآوري و خلاقيت در پايان نامه هاي دانشجويي كم رنگ شود و اين گونه تحقيقات كمتر شكل كاربردي به خود بگيرند. بعضي دانشجويان، نخستين مسئله را به گونه اي انتخاب مي كنند كه بعدها بتوانند در سطح پايان نامه آن را گسترش دهند. بنابراين، نخستين تحقيق به عنوان فرايند اكتشاف خواهد بود. با توجه به تأثير ديدگاه دانشجويان بر مشاركت آنان، توصيه مي شود كه جايگاه و ارزش تحقيقات دانشجويي در كشور مشخص شود و اين تحقيقات در سطوح مختلف كشور تشويق و حمايت شود.

 

3- راه حل ها

  • تغيير پارامترهاي مساله
  • عوض كردن روش حل
  • تركيب چند مساله
  • استفاده از روشهاي موجود در ساير رشته هاي به ظاهر غير مرتبط
  • خاص كردن يا بومي سازي مساله
  • استفاده از تكنيك هاي برتر

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

منبع: http://tiny.cc/n6o94y

 

 

 


برچسب: انتخاب موضوع كارشناسي ارشد+انتخاب موضوع دكتري+پيشنهاد موضوع كارشناسي ارشد+پيشنهاد موضوع دكتري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۱۷:۳۳ توسط:محسن احمدي موضوع:

روش نگارش يك مقاله علمي - پژوهشي

موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي، شماره ثبت 19994

 

1- مقدمه

جهت نگارش يك مقاله علمي-پژوهشي و درج آن در مجلات معتبر داخلي يا ISI رعايت برخي نكات الزامي است. پژوهش علمي را با روش صحيح پژوهش مي شناسند و بخاطر داشته باشيد هميشه روش پژوهش از موضوع پژوهش مهمتر است. بهترين موضوع اگر با روش صحيح مورد پژوهش قرار نگيرد و با روش صحيح نگارش نشود فاقد هرگونه اعتبار و ارزش علمي است.

 

2- ويژگي هاي اصلي مقاله علمي-پژوهشي

اولين گام در تهيه يك مقاله علمي-پژوهشي انتخاب موضوعي است كه چيزي به علم اضافه كند. يك پژوهشگر تازه كار ممكن است تصور كند يك موضوع با اهميت در زمينه مديريت مانند TQM يا CRM يا موارد ديگري از اين دست يك موضوع بسيار علمي و قابل توجه است. بنابراين مطالعات گسترده در اين زمينه و استفاده از چندين و چند منبع داخلي و خارج، تلخيص، مقايسه و ارزيابي و نتيجه گيري از اين منابع يك پژوهش كامل و جديد را شكل مي دهد اما اين بزرگترين اشتباهي است كه براي نگارش يك مقاله علمي-پژوهشي بدان دچار مي شويد. انتخاب يك موضوع بزرگ و گسترده از عهده يك مقاله خارج است و انتخاب يك موضوع گسترده براي يك مقاله اشتباه است.

اشتباه بزرگ دوم اين است كه به چنين مقالاتي Review گفته مي شود و فاقد ارزش علمي است. گردآوري آثار و نتايج مولفين ديگر و دركنار هم قرار دادن آنها مجموعا ادبيات پژوهش يك مقاله علمي-پژوهشي را تشكيل مي دهد. پس از انتخاب يك موضوع مناسب سپس بايد به گردآوري آثار و نتايج مولفين داخلي و خارجي در زمينه موضوع منتخب بپردازيد. به اين ترتيب ادبيات پژوهش شما شكل مي گيرد. مهمترين ويژگي و ارزش هر پژوهش علمي اتكاي آن بر اطلاعات دست اول است كه در روند انجام پژوهش بدست مي آيد.

 

3- بخشهاي يك مقاله علمي-پژوهشي

3-1- چكيده

صفحه اول به ترتيب شامل عنوان، نام مولف يا مولفين، چكيده و واژگان كليدي است.

عنوان را در خط اول درج كنيد. معمولاً عنوان را با يك فونت Bold و اندازه بزرگتر از ساير فونت هاي متن مي نويسند.

نام نويسنده را با يك پاورقي همراه كنيد. در پاورقي بايد آدرس الكترونيك نويسنده ذكر شود تا خوانندگان مقاله در صورت نياز بتوانند با نويسنده ارتباط برقرار كنند. نوشتن سمت يا ويژگيهاي بارز علمي نويسنده در پاورقي نيز مرسوم است.

چكيده يا Abstract در هشت تا ده خط كه معمولا در دو پاراگراف تهيه مي شود بايد بيانگر سير كاملي از مقاله باشد.

واژكان كليدي يا KeyWords سه تا شش كلمه اصلي مورد استفاده در مقاله اصلي است و معمولا به صورت Italic نوشته مي شود.

3-2- بخش مقدمه

بهتر است مقدمه در يك صفحه تهيه شود. در پاراگراف اول مقدمه ابتدا به شرح و بيان مسالخ پژوهش بپردازيد. در پاراگراف دوم اهيمت و ارزش موضوع را شرح دهيد. در پارارگراف سوم اهداف خود را توضيح دهيد. در نهايت در پاراگراف آخر توضيح دهيد خواننده در مقاله با چه موضوعاتي مواجه خواهد شد اما نتيجه گيري از مباحث به عمل نياوريد.

3-3- ادبيات پژوهش

در اين بخش براساس مطالعات گذشته، مباني نظري پژوهش بيان مي شود. منظور از مباني نظري ارائه تعاريف و مفاهيم بكار رفته در پژوهش به صورت روشن است و بايد براساس مطالعات معتبر قبلي صورت گيرد. در بخش دوم ادبيات پژوهش به ارائه مطالعات مشابه كه قبلاً توسط پژوهشگران ديگر صورت گرفته پرداخته مي شود. نظر به تاكيد جوامع علمي بر اطلاعات دست اول در حال حاضر بسيار مقاله ها از ارائه ادبيات پژوهش به صورت مستقل پرهيز مي كنند و تنها به ارائه كلياتي از پژوهش انجام گرفته پيشين در بخش مقدمه اكتفا مي شود.

3-4- بخش روش تحقيق

در اين بخش نوع پژوهش براساس هدف و ماهيت معرفي مي شود. همچنين نحوه گردآوري داده ها بيان مي شود. معمولا پژوهش هاي علمي از روش هاي مطالعه ميداني و كتابخانه اي براي گردآوري داده ها و اطلاعات استفاده مي كنند. همينطور جامعه آماري و در صورت لزوم نمونه آماري معرفي مي شوند. سپس گزاره هاي پژوهش ( فرضيه ها يا سوالات ) ارائه مي گردد. همچنين آزمونهاي آماري مورد استفاده و نرم افزار تجزيه و تحليل داده ها نيز معرفي مي شود. به بحث مقدمه اي بر روش تحقيق رجوع كنيد.

3-5- بخش تجزيه و تحليل داده ها

در اين قسمت براساس داده هاي بدست آمده و با توجه به روشهاي آماري مناسب به تجزيه و تحليل داده ها و ازمون فرضيه هاي پژوهش پرداخته مي شود. معمولا براي افزايش دقت محاسبات نرم افزارهاي آماري مانند SPSS بكار گرفته مي شود. اين تحليل اساس يك پژوهش علمي است.

3-6- بخش خلاصه و نتيجه گيري

هر مقاله بايد بايد با خلاصه و نتيجه گيري دقيق و صحيحي از گامها و دستاوردهاي پژوهش همراه باشد. بعضي مواقع خلاصه را همراه با بيان محدوديت ها و پيشنهادهائي براي محققين ديگر همراه مي كنند.

3-7- صفحه آخر، منابع و مآخذ

در نهايت بايد منابع و مآخذ مورد استفاده را به ترتيب براساس منابع فارسي و لاتين مرتب كنيد. هر مجله يا كنفرانس استاندارهاي خود را درنحوه درج منابع دارد. يك روش استانداررد براي درج منبع روش APA است. اين واژه مخفف عبارت American Psychological Association است كه توسط انجمن روانشناسي آمريكا ارائه شد. براساس اين روش براي ارجاع يك بخش از متن به منبع آن از ( نام نويسنده، سال : شماره صفحه ) استفاده مي شود براي نمونه (حبيبي، 1389 : 56). سپس در صفحه فهرست منابع و مآخذ به روش زير عمل مي شود:

- اگر كتاب باشد: نام خانوادگي، نام (سال)، نام كتاب، محل نشر: ناشر

- اگر مقاله باشد: نام خانوادگي، نام (سال)، نام مقاله، نام نشريه، شماره نشريه، شماره صفحات

3-8- پيوست ها و توضيحات

در صورت لزوم كارهاي آماري، پرسشنامه يا ساير توضيحات را مي توانيد در قالب پيوست ها به مقاله خود اضافه كنيد. اين كار ارزش علمي مقاله را بيشتر مي كند.

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

منبع: http://tiny.cc/pq3xxy

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۵۴:۱۸ توسط:محسن احمدي موضوع: